Język do manipulacji tekstem - Ruby

Język do manipulacji tekstem? Po co?

Zaczynam (wreszcie) naukę języka do przetwarzania tekstu. Zapytacie pewnie po co? Dlaczego? A komu to potrzebne?
Szczerze to sam kiedyś nad tym myślałem i jako mało doświadczony programista nie znałem na to odpowiedzi. Nastał jednak ten czas w mojej karierze, gdzie zrozumiałem parę istotnych rzeczy.
Po pierwsze naszym produktem jest kod, a on nie jest niczym innym jak tekstem. Dlatego tak łatwo jest nam go przechować, przeszukiwać oraz produkować. Zupełnie inaczej byłoby, gdybyśmy musieli tworzyć od razu postać binarną programu (chyba nikt by tego nie chciał :)).
Po drugie w naszej pracy jest dużo czynności, które musimy wykonywać przy każdej nowej funkcjonalności, przy pisaniu testów, przy przeglądaniu kodu itp. itd.. Tutaj właśnie powinniśmy je w ramach możliwości automatyzować. Zaczynając od teraz jestem w stanie w ciągu mojej długiej (mam nadzieje) kariery wyprodukować zestaw skryptów, który pozwoli mi wyprodukować masę linii potrzebnego kodu w bardzo krótkim czasie.
Po trzecie dobrze napisany program lub skrypt jest bardziej nieomylny niż człowiek. Musimy przyznać, że mózg ludzki jest w stanie pominąć niektóre rzeczy. Czasami możemy przeoczyć brakującego javadoca, zrobić literówkę albo dodać o jedną spację za dużo.

A dlaczego Ruby?


Troszkę czasu zajęło mi znalezienie odpowiedniego języka. Najpierw pomyślałem o javascript + node.js, ale po dłuższym rozpoznaniu język ten nie jest dostosowany do manipulacji tekstem. Nie posiada on żadnych ułatwień z tym związanych. Oczywiście przetwarzanie tekstu byłoby łatwiejsze niż w Javie :). Jedynym plusem jest to, że jest skryptowy. Zacząłem szukać języków stworzonych do tego typu operacji. Wyszło, że języki do wyboru to Perl, Python oraz Ruby.
Jak na razie wybrałem język Ruby, ponieważ już coś pisałem w Ruby on Rails. Drugim argumentem jest to, że język może okazać się przyszłościowy. Patrząc na rynek pracy coraz więcej firm wystawia oferty właśnie o zapotrzebowanie programistów tego języka. A po trzecie podoba mi się jego składnia. Jest w niej oczywiście dużo uproszczeń, ale pomimo tego dla przeciętnego programisty jest on czytelny.

Polecam, więc naukę języka do manipulowania tekstem!!!

Każdy programista powinien znać taki język. Umiejętność zautomatyzowania tworzenia powtarzającego się kodu jest bardzo przydatna, a jednocześnie mało spotykana. Mam nadzieję, że już niebawem będę mógł się pochwalić swoim pierwszym skryptem. Nie będzie on pewnie ewolucyjny, ani rewelacyjny. Potrzebne do tego jest doświadczenie, ale na pewno będzie przydatny.
A czy ty uważasz, że warto znać taki język? Czy język Ruby to na pewno dobry wybór? Zapraszam do komentowania

Comments

Popular posts from this blog

Why TDD is bad practice?

How correctly imitate dependencies?

Software development using Angular 5 with Spring Boot